Kernwaarden Daltononderwijs
Zelfstandigheid
|
Zelfstandigheid betekent zelfwerkzaamheid en dit leidt tot een betere begripsvorming bij de leerling. Omdat de beschikbare tijd door de leerkracht effectiever en efficiënter wordt ingericht, is een leerling actiever op school, zodat de leerling daar optimaal gebruik van kan maken. Het zelfstandig werken en de intrinsieke motivatie worden hierdoor positief beïnvloed: kinderen willen graag zelf actief bezig zijn. Door het zelfstandig werken ontstaan meer mogelijkheden de kinderen op hun eigen niveau te laten werken. De leerkracht kan zich dan meer richten op de begeleiding van kleine groepjes of individuele leerlingen.
De zelfstandigheid komt vooral tot uiting in het werken met de (week)taak. De kinderen werken op bepaalde tijden van de dag aan deze taak. De taak bestaat vooral uit opdrachten afkomstig uit de methoden die de school voor de diverse (deel)vakgebieden gebruikt. Voor de kinderen is de mate van zelfstandigheid vooral terug te vinden in de volgende punten:
|
Verantwoordelijkheid |
Verantwoordelijkheid betekent vrijheid in gebondenheid binnen de gezamenlijk vastgestelde kaders. Verantwoordelijkheid betekent verantwoordelijkheid voor de leerling, maar ook voor anderen en de omgeving. De leerkracht kan hierbij een stimulerende rol spelen. Het accent wordt vooral gelegd op het zich eigen maken van de lesstof en minder op het uitvoeren van een door de leerkracht opgelegde opdracht. De leerkracht bewaakt, stuurt en controleert hierdoor meer het totale leerproces dan in het regulier basisonderwijs.
De vrijheid in gebondenheid komt vooral tot uiting in het werken met de (week)taak. De kinderen hebben een stukje vrijheid bij het werken aan of met deze taak. Deze vrijheid ligt in:
|
Samenwerken |
Samenwerking, het principe samenwerking sluit goed aan bij de maatschappij, waar veel in samengewerkt moet worden. Belangrijk aspect is dat de leerlingen elkaar volgens dit principe kunnen helpen. Het leren ervaren en gebruik maken van de (on)mogelijkheden van jezelf en een ander kunnen bijdragen tot een goed en sociaal functioneren.
Wij hanteren de volgende uitgangspunten bij het samenwerken:
|
Reflecteren en effectiviteit |
Het stellen van doelen en daarop reflecteren. Daarbij vinden wij het proces en het product belangrijk. Hoe is een leerling tot een bepaald eindresultaat gekomen? Het kritisch benaderen van onderwijskundige ontwikkelingen en inzichten is bij ons op school vanzelfsprekend. Iedere leerkracht werkend op een daltonschool reflecteert op zijn/haar onderwijspraktijk en professioneel handelen. Ook op schoolniveau vindt reflectie over het onderwijs voortdurend plaats. |